Επικοινωνία Πού θα μας βρείτε   Αρχική σελίδα
 
%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20-%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD
[ 10-01-13 ]
Σύμβολα - Φιλοσοφία

Τα παρακάτω κείμενα που αφορούν τα αρχαία σύμβολα είναι απολύτως ενδεικτικά. Είναι σχεδόν αδύνατο να περιγραφεί ένα σύμβολο σε ένα μικρό κείμενο, αφού για το καθένα έχουν γραφεί βιβλία, τα οποία πολλές φορές ασχολούνται με κάποια θέματα του συμβόλου.

ʼπειρο απόλυτο

Το ιερότερο σύμβολο του αρχαίου κόσμου. Η μεγαλειότητά του εκφράζεται και με την αρχή «όταν κάτι δεν προσδιορίζεται επακριβώς, τότε και δεν περιορίζεται».

Εκφράζει τη δυνατότητα του αιώνιου, του απόλυτου, του αμετάβλητου θεϊκού μεγαλείου να είναι το έσχατο και ουσιαστικό συστατικό της δημιουργίας, σε όλα τα στρώματά της και σε όλες της τις μορφές.

Επειδή το άπειρο απόλυτο είναι υπερβατικό, βρίσκεται έξω από την περιοχή του χώρου, του χρόνου και της αιτιότητας, έξω από τα όρια του αιωνίως μεταβαλλόμενου φαινομενικού πεδίου της δημιουργίας. Μπορούμε να το φαντασθούμε σαν ένα σιωπηλό ωκεανό δισεκατομμύρια χρόνια πριν από το Bing Bang.

Με την αρχή της δημιουργίας η θεϊκή πνοή δημιουργεί και τα δημιουργήματα, γαλαξίες, άστρα κλπ, έγιναν κύματα και ρυτίδες στην επιφάνεια του τεράστιου ωκεανού. Αλλά, όπως τα κύματα έχουν ορισμένη διάρκεια και δεν μένουν για πάντα έτσι και τα δημιουργήματα, ανάλογα με τη φύση τους, ζουν δισεκατομμύρια έτη (άστρα), δεκάδες χρόνια (άνθρωποι), ορισμένες ώρες (έντομα) ή κλάσματα δευτερολέπτου (υποατομικά σωματίδια). Και μετά;

Μετά επιστρέφουν στο σιωπηλό ωκεανό, από όπου προήλθαν. Γιατί εκείνο που υπάρχει, είναι παροδικό, ενώ η ύπαρξη είναι πιο μόνιμο και εκφράζεται στις μεταβαλλόμενες μορφές με ημερομηνία λήξης.

Η δυνατότητα του αιώνιου, του απόλυτου, του αμετάβλητου, του υπερβατικού θεϊκού μεγαλείου να παραμένει άμορφο και χωρίς υλική υπόσταση, να αποσύρεται διακριτικά στο παρασκήνιο και να αφήνει τον υλικό κόσμο να δίνει δείγματα της ανυπέρβλητης, αμέτρητης και αδιανόητης (καθώς ο νους ερμηνεύει ό,τι έχει υλική σφραγίδα) λάμψης και ακτινοβολίας του, εκφράζεται με το σύμβολο του άπειρου απόλυτου.

Στις εσωτερικές πολεμικές τέχνες η αρχική θέση ακινησίας (Wu – chi), όπου ο ασκούμενος παραμένει ακίνητους εξωτερικά με τα χέρια στους μηρούς, τη σπονδυλική στήλη χαλαρή και να πόδια να απέχουν μεταξύ τους μια γροθιά απεικονίζει την ταύτιση του ατόμου με το άπειρο απόλυτο. Δεν είναι μια στιγμή αδράνειας, σα να περιμένει κάποιος ένα μεταφορικό μέσο. Αλλά μια στιγμή ύψιστης εγρήγορσης, όπου ο ασκούμενος προσπαθεί να μιμηθεί το ιερό σύμβολο και μέσα από μια συγκροτημένη εσωτερική διαδικασία να περάσει στο επόμενο στάδιο της έκφρασης του επόμενου συμβόλου (Μεγάλο Απόλυτο), που αποκτά μορφή όταν ο ασκούμενος αρχίζει να κινείται.


 
Μεγάλο απόλυτο (Tai Chi)

ή σύμβολο των δύο ποιοτήτων.
΄Οταν το Μεγάλο Πνεύμα αποφάσισε να εκφραστεί και με υλικό τρόπο, το Μεγάλο Απόλυτο ήλθε στο προσκήνιο. Στην αρχή της Βίβλου διαβάζουμε «και είπε ο Θεός γεννηθήτω φως και εγένετο φως και εκάλεσε το φως ημέρα το δε σκότος εκάλεσε νύκτα».

Οι δύο ποιότητες του άσπρου και του μαύρου που αρμονικά αγκαλιάζουν η μια την άλλη στην Ανατολή ονομάζονται yin το μαύρο και yang το λευκό και μαζί απαρτίζουν το σύμβολο Tai Chi, που σημαίνει το Μεγάλο Απόλυτο. Οι δύο ποιότητες αναφέρονται στις δύο αντίθετες αλλά συμπληρωματικές όψεις όλων των πραγμάτων στο σύμπαν. ΄Αστρα - πλανήτες, πυρήνας ατόμου – ηλεκτρόνια, νύχτα – μέρα, άντρας – γυναίκα και αμέτρητα άλλα ζεύγη.

΄Οσο το προηγούμενο σύμβολο δείχνει τη σταθερότητα, το αμετάβλητο, το απόλυτο, τόσο αυτό, καθώς χαρακτηρίζει τον κόσμο των μορφών και των φαινομένων δείχνει την μεταβλητότητα, τη σχετικότητα, την παροδικότητα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο μεγαλύτερος νόμος που χαρακτηρίζει το σύμβολο και είναι αναλλοίωτος είναι ότι τα πάντα στον υλικό κόσμο αλλάζουν.

Ενώ τα πάντα αλλάζουν, το ερώτημα είναι πώς αλλάζουν;

Ο ήλιος κάθε πρωί ξεπροβάλλει αργά και κερδίζει την ποιότητα της ημέρας ακτίνα – ακτίνα, εκατοστό το εκατοστό και, αφού φτάσει στην πλήρη μεσημεριανή κυριαρχία του, αποσύρεται διακριτικά μέχρι να κρυφτεί και η τελευταία ακτίνα. Δεν πετάγεται ξαφνικά στο καταμεσήμερο για να υποχωρήσει τρομαγμένος προς το πρωί και να αποσυρθεί βιαστικά ή απρόθυμα το απόγευμα.

Αυτό καλείται αλλαγή που μέσα της έχει τη σοφία της αρμονίας, της ακρίβειας της μεταμόρφωσης της μιας δύναμης στην άλλη με σεβασμό στη διαδικασία της αλλαγής.

Στις εσωτερικές πολεμικές τέχνες η ποιότητα της κίνησης προσπαθεί να αντιγράψει την άφθαστη αρμονία του συμβόλου. Ο ασκούμενος προσπαθεί να τοποθετήσει τα διάφορα μέλη του κορμιού του με τέτοιο τρόπο, ώστε όλα μαζί να εναλλάσσονται στις δύο ποιότητες εκφράζοντας μ΄ αυτή τη διαδικασία την απόπειρά του να οδηγήσει τη μικρότητά του στο μεγαλείο του συμβόλου. Αν το πετύχει αυτό σε κάποιο ικανοποιητικό βαθμό, οδηγεί τον εαυτό του στα μονοπάτια της υγείας, της αρμονίας, της ισορροπίας, καθώς η ισόρροπη ροή της ενέργειας (chi) στο yin και στο yang κομμάτι του εαυτού του είναι το θεμέλιο και η ταυτότητα της ύπαρξής του.


 
Το Σύμβολο των Πέντε Στοιχείων (ή Γου Σινγκ)

Το σύμβολο χάνεται στα βάθη του χρόνου και στην αρχαία Ελλάδα ήταν αντίστοιχο των τεσσάρων στοιχείων του Πλάτωνα.

Το κάθε στοιχείο έχει την ονομασία και το χρώμα του: Μέταλλο – Λευκό, Νερό – Μπλε, Ξύλο – Πράσινο, Φωτιά – Κόκκινο και Γη – Κίτρινο.

Ο ημερήσιος κύκλος των 24 ωρών διαιρείται στα πέντε στοιχεία. Το ίδιο συμβαίνει και στον ετήσιο κύκλο των 365 ημερών. Στο ανθρώπινο σώμα τα πέντε στοιχεία εκφράζονται μέσω συγκεκριμένων οργάνων και δημιουργούν τις πέντε οντότητες ή ψυχές που υπάρχουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα.

Η ποιότητα που δημιουργείται στο κάθε ένα από τα πέντε στοιχεία, καθορίζει τη φύση του στοιχείου και έτσι λέμε ότι η φωτιά είναι ζεστή, το νερό κρύο κλπ. Η φύση του στοιχείου προσδίδει σ΄ αυτό τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία στο επόμενο σύμβολο παρουσιάζονται κωδικοποιημένα υπό μορφή τριγράμμου.

Από τα 12 κύρια όργανα που είναι οι φορείς της πραγματικής δύναμης του ανθρώπου, στο κάθε στοιχείο ανήκουν δύο όργανα, με εξαίρεση τη φωτιά, στην οποία ανήκουν τέσσερα όργανα.

΄Ετσι οι θεραπευτές ανά τους αιώνες χρησιμοποίησαν το σύμβολο για να αποκρυπτογραφήσουν μικρές ή μεγαλύτερες ανισορροπίες στον ανθρώπινο οργανισμό. Αν, για παράδειγμα, κάποιος βγάλει ένα σπυράκι στο δάκτυλο, ο καλός θεραπευτής θα σκεφτεί σε ποιο όργανο και σε ποιο στοιχείο βρίσκεται το αίτιο. ΄Ετσι θα αρχίσει τη θεραπεία από το επίπεδο του αιτίου, ενώ φροντίζει ταυτόχρονα και το σπυρί στην επιφάνεια.

Στις εσωτερικές πολεμικές τέχνες οι διάφορες πρακτικές εκφράζουν την ποιότητα των πέντε στοιχείων. Μ΄ αυτό το σκεπτικό ο ασκούμενος με συγκεκριμένες ασκήσεις – κινήσεις – πρακτικές σε συγκεκριμένες εποχές του έτους προσπαθεί να θρέψει ή να τονώσει κομμάτια του εαυτού του που είναι φτωχότερα σε ένα ή περισσότερα από τα πέντε στοιχεία. ΄Ετσι οι τρεις εσωτερικές τέχνες α) Tai – Chi – Chuan, β) Bagua – chang και γ) Hsing – Yi χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο σύμβολο μαζί με τα υπόλοιπα σύμβολα σαν υφάδι και στημόνι για να δημιουργήσουν μεταφορικά χαλιά απαράμιλλης ομορφιάς και θεραπευτικής αξίας που ονομάζονται φόρμες. Οι φόρμες είναι μεγάλα πρότυπα πολλών κινήσεων που η κάθε μία κίνηση ανήκει σε ένα στοιχείο ή σε δύο ή σε περισσότερα, δημιουργώντας αυτό το περίτεχνο αποτέλεσμα.


 
Το Σύμβολο του Ba-gua ή των οκτώ τριγράμμων

Το πιο κρυφό και μυστηριακό σύμβολο το οποίο έγινε γνωστό στο ευρύ κοινό στη Δύση κατά τις τελευταίες δεκαετίες.

Το Πάκουα, όπως είναι περισσότερο γνωστό, εκφράζεται με οκτώ τρίγραμμα γύρω από το σύμβολο του Μεγάλου Απόλυτου. Το κάθε τρίγραμμο εκφράζει τον τρόπο και το ποσοστό του yin – yang στο συγκεκριμένο στοιχείο με το οποίο εκδηλώνεται το Μεγάλο Απόλυτο στον υλικό κόσμο.

Όταν εκδηλώνεται σαν φωτιά, το yang έχει την κυριαρχία στο τρίγραμμο φωτιά.

΄Όταν εκδηλώνεται σα νερό, το yin έχει την κυριαρχία στο τρίγραμμο νερό.
Υπάρχουν δύο Πάκουα: Το yang που έχει τη φωτιά επάνω, το νερό κάτω όπως στη φωτογραφία και το yin που έχει τον ουρανό επάνω και τη γη κάτω.

Το σύμβολο παίζει καθοριστικό ρόλο σ΄ αυτό που ονομάζουμε Feng-Shui, δηλ. στον τρόπο της διαμόρφωσης του χώρου όπου ζούμε.

Το κάθε τρίγραμμο προστίθεται στον εαυτό του και στα άλλα επτά τρίγραμμα και έτσι δημιουργούνται 64 εξάγραμμα. Τα 64 εξάγραμμα είναι το βασικό θέμα με το οποίο ασχολείται ένα από τα αρχαιότερα βιβλία της παγκόσμιας φιλοσοφίας, το Ι-Τσινγκ (I Ching).

Στις εσωτερικές πολεμικές τέχνες το σύμβολο αποτελεί τη βάση και το θεμέλιο μιας από τις τρεις, συγκεκριμένα της Bagua Chang, όπου ο ασκούμενος περιστρέφεται σε κύκλο γύρω από ένα νοητό κέντρο κάνοντας οκτώ βήματα ούτε περισσότερα ούτε λιγότερα σε κάθε περιστροφή, ενώ συγχρόνως περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του (σε ένα πιο προχωρημένο επίπεδο).

Περισσότερες λεπτομέρειες πάνω στην τέχνη στις σχετικές πληροφορίες που έχουμε αναρτήσει στον τίτλο «Δραστηριότητες».


 
Για υπόλοιπα σύμβολα μικρότερης εμβέλειας πληροφορίες προσεχώς.